...

Wat meteen opvalt bij het betreden van de tentoonstellingsruimte is de originele opstelling. Het parcours meandert als een slang doorheen de grote ruimte, zoals de voorgestelde kunstwerken en objecten meanderen langsheen zeven eeuwen, zodat een tijdloze artistieke dialoog ontstaat. Schrik niet als je plots een reus doorheen de expositieruimte ziet wandelen. De bijzondere erfgoedcollectie van de Mechelse reuzen is ook present en soms kruipt er wel eens een suppoost onder het onderstel om de reus een wandeling te gunnen. Vlaamse topstukken, zoals het Mechelse Koorboek van Margareta van Oostenrijk en de unieke collectie Besloten Hofjes, staan te pronken in het museum. Net als twee werken van Rubens, destijds geroofd uit de Mechelse Onze-Lieve-Vrouwekerk door de troepen van Napoleon en nu verspreid over musea in Nancy en Marseille. Het zijn twee Rubensen grand cru, zogeheten predella's bij De Wonderbaarlijke Visvangst en de Aanbidding van de Koningen, geschilderd in zijn meer losse, haast impressionistische stijl. Andere grote namen zijn Pieter Coecke van Aelst, Jacob Jordaens, Lucas Faid'herbe, Michiel Coxie en Rik Wouters uiteraard. Dat alles gecombineerd met hedendaagse kunst van o.a. Rinus Van de Velde en Herman Van Ingelghem. Alles samen "het neusje van de Mechelse kunst" zoals cultuurschepen Björn Siffer het uitdrukte.