...

Brechts aanklacht tegen ongebreideld kapitalisme kende tien jaar geleden in de Vlaamse Opera al eens succes in de versie van de Spaanse regisseur Calixto Bieito. Nu is de regie te zien die Ivo van Hove in 2019 maakte voor het Festival van Aix-en-Provence."Een parabel voor deze tijd over mensen die ongelukkig zijn met de situatie waarin ze nu leven en die welvaart verwarren met welzijn", aldus de regisseur. In tijden van piekende energiefacturen, speculatie en inflatie kan Brechts verhaal uit 1930 dat zich afspeelt in een stad waar werkelijk alles om geld draait, weer heel betekenisvol zijn. Met de Alabamasong die later door The Doors en David Bowie gecoverd werd, bevat deze opera alvast een bekende tune uit de pen van Kurt Weill. De dansproductie Futur Proche van Jan Martens ging in juli reeds in première op het Festival van Avignon. Ook hier staat de actualiteit centraal. "Het gaat over de grote uitdagingen die ons te wachten staan, zoals klimaatverandering, epidemieën en oorlog, en hoe we daar niet echt actie voor ondernemen", zegt Jan Martens. "Pas als we buiten onze vaste kaders gaan denken en daar zoeken naar oplossingen, kunnen we ons handhaven." De voorstelling is opgebouwd rond hedendaagse klavecimbelmuziek van onder meer Peteris Vasks die live gebracht wordt door Goska Isphording. Voor Jan Martens staat het barokke instrument symbool voor een positieve evolutie. Door de piano weg te drukken naar de coulissen kreeg het instrument een stoffig imago maar hedendaagse composities maken het opnieuw spannend. Met andere woorden: vanuit de marge kunnen we onszelf her- uitvinden. Deze choreografie wordt gecombineerd met Tempus Fugit van de Zweedse choreograff Johan Inger.