...

Met deze cd start Reinoud Van Mechelen een trilogie rond de haute contre-stemmen, niet te verwarren met de contratenor. Het gaat over een tenorstem die nog net iets hoger kan dan de reguliere tenor. Deze zangers waren tijdens de 17e en 18e eeuw dé sterren van de Franse opera.Om dit bijzondere stemregister opnieuw in de kijker te zetten, komen er drie opnames met muziek van ronkende namen uit de operawereld als Lully, Rameau en Glück. De eerste cd is gewijd aan Louis Gaulard Dumesny. Het was componist Jean-Baptiste Lully die de bijna 40-jarige zingende kok uit Montauban in zijn keuken ontdekte, danig onder de indruk was van zijn stem en hem naar Parijs haalde.Dumesny kon geen muzieknoot lezen (en zou dat ook na wat oefenen nooit goed onder de knie krijgen) maar hij stond in 1677 wel voor het eerst op het operapodium. Nadien kreeg hij zelfs alle hoofdrollen in de opera's van Lully toebedeeld. De voormalige kok had natuurlijk vooral een bijzondere stem, leerde alle muziek op basis van zijn gehoor en met de hulp van coaches van buiten en werd ook geroemd om zijn acteerprestaties. Twintig jaar lang was hij een grote ster, al gingen zijn reputatie en zijn stemkwaliteiten door een alcoholverslaving uiteindelijk wel flink achteruit.Reinoud Van Mechelen selecteerde muziek die voor deze kleurrijke figuur uit de Franse barok en zijn hoge tenorstem gecomponeerd werd. Onder meer muziek van Lully, Marais of Charpentier komt aan bod. a nocte temporis presenteert zich met deze opname en het gelijknamige concertprogramma voor het eerst in uitgebreidere bezetting als (barok)orkest.Van Mechelen dirigeert en zingt alweer fantastisch. Hij laveert soepel doorheen de technische uitdagingen, de gulle lyrische vocale stromen, en door de vertellende passages en dramatisch wisselende situaties, die deze muziek bieden. De komende weken wordt het cd-programma ook hier en daar live gebracht. Dat gebeurt onder andere in het prachtige decor van het kasteel van Versailles!