...

Na de gelauwerde expositie Yves Klein. Theatre of the Void is dit de tweede samenwerking van Bozar met Tate Liverpool. De curatoren zijn erin geslaagd het oeuvre van Keith Haring te plaatsen in de geest van de jaren 1980 toen downtown New York, en dan vooral East Village, een smeltkroes was van bruisend kunstleven en muzikale experimenten waar kunstenaars samenhokten. Keith Haring (1958-1990) is de man die deze tegencultuur vertaalde in een populaire cultuur.Keith Haring raakte vooral bekend vanwege de duizenden vergankelijke krijttekeningen die hij in de metrostations aanbracht met de typische en herkenbare figuren die hij ontleende aan de pop art, de graffitikunst, Walt Disney én de kinderboeken van ene Dr. Seuss. Zijn kunst liet zich makkelijk lezen en behandelde de actuele thema's van zijn tijd: racisme, drugs, seksuele vrijheid én aids.Keith Haring hield er niet van in deftige kunstgaleries of musea tentoon te stellen. "Er is een publiek waaraan wordt voorbijgegaan. Die mensen staan open voor kunst als de kunst openstaat voor hen", placht hij te zeggen. Behalve in de straat was zijn werk te zien in obscure galeries en in kelders waar rauwe hiphop werd gespeeld. Bozar - al is dat dan een gerespecteerde kunsttempel - slaagt er wonderwel in de sfeer van die dagen in dat rauwe East Village op te roepen.Keith Haring wordt vandaag in één adem genoemd met Andy Warhol en zijn lotgenoot, de eveneens op jonge leeftijd overleden Jean-Michel Basquiat. Met zijn herkenbare figuren en thema's die de Amerikaanse bevolking tot in de ziel raakte, was hij immens populair. In zijn kindertijd had hij de grote gebeurtenissen van de USA geabsorbeerd: de Koude Oorlog, de eerste maanlanding, de moord op Martin Luther King, de protestbeweging tegen de oorlog in Vietnam. Harings kunst ging overhellen naar activisme om de Amerikaanse bevolking van de jaren 1980 wakker te schudden. Tijdens een massabetoging in Central Park deelde hij 20.000 exemplaren uit van de door hem ontworpen Poster for Nuclear Disarmament. Hij verzette zich ook tegen racisme en ijverde voor de vrijlating van Nelson Mandela.In 1981 doken de eerste gevallen van aids op in de VS en vooral New York was een van de epicentra van de epidemie. Homo- en biseksuele mannen zwarten en latino's werden bijzonder getroffen door de ziekte. Keith Haring verzette zich onder meer via muurschilderingen en gay pride-schilderijen tegen de homofobie die een wijdverbreid fenomeen werd in de VS. Het condoom dook op in zijn kunst en hij ijverde voor safe seks. Toen in 1988 bleek dat hij zelf seropositief was, maakte hij de aangrijpende serie Set of Ten Drawings waarin hij het aidsvirus personifieerde als een macabere 'duivelse' spermacel.De beelden van Keith Haring hebben de wereld veranderd. Maar Keith Haring veranderde ook de kunst. Niet alleen door zijn drang om kunst te democratiseren: hij maakte ontelbare affiches, posters, folders, ontwierp platenhoezen. Hij experimenteerde ook met alle mogelijke materialen, gebruikte krijtborden, dekzeilen, zelfs stukken autocarrosserie. Hij voerde performances op, maakte video's van zichzelf al schilderend, hij beschilderde het naakte lichaam van Grace Jones... Uiteindelijk is hij een symbool geworden van de LGBTQI+-beweging van toen én van nu. Ook vandaag blijft zijn kunst razend actueel!