...

De optredens werden in uitstekende beeld- en geluidskwaliteit gestreamd zodat het afwezige publiek toch virtueel aan de wedstrijd gekluisterd was. Wie als panellid een keer naar de zaal mocht, benadrukte telkens weer wat een verschil het is om de kandidaten live, dan wel thuis via digitale media te beluisteren. De discussies en beoordelingen van liefhebbers en kenners, toonden andermaal aan hoe de kunstmatige omstandigheden waarin een wedstrijd plaatsvindt, niet verhinderen dat boeiende reflecties en sterke emoties op kunnen borrelen. De uitslag, de optelsom van de individuele jurypunten, lag ditmaal grotendeels in de lijn van wat de stem van het muziekvolk al had laten horen. De 4-cd-box houdt de herinnering aan de intense wedstrijdweken van mei 2021 levend. Topopnames biedt de uitgave zeker niet over de hele lijn, maar ze houdt op zijn minst toch enkele mooie momenten vast waar deze aanstormende generatie pianisten voor zorgden.Winnaar, de Franse pianist Jonathan Fournel, was de eerste in de geschiedenis van de wedstrijd die met het schitterende tweede pianoconcerto van Johannes Brahms de eindoverwinning in de wacht kon slepen. Naast dat concerto koos men ook zijn versie van het plichtwerk uit de halve finale, Nocturne van Pierre Jodlowski.Het plichtwerk uit de finale wordt in de versie van Sergei Redkin aangeboden (die de tweede prijs in de wacht sleepte). Ook zijn vertolking van Sergeï Rachmaninovs derde pianoconcerto haalde de selectie. De topdrie wordt vervolledigd door de Japanse pianist Keigo Mukawa, die een fantastische halve finale speelde. Daaruit selecteerde men de prelude en fuga in Des van Dmitri Sjostakovitsj, de Gavotte et six doubles van Jean-Philippe Rameau en de vertolking van Mozarts allerlaatste pianoconcerto. Over een jaar is het aan de cellisten om zich, hopelijk weer voor volle zalen, te presenteren aan jury en publiek.