...

Film Fest Gent opent met de Belgische film Close van Gentenaar Lukas Dhont, die in Cannes de Grand Prix wegkaapte. Gedurende de daaropvolgende 10 dagen kan u in Gent terecht voor 116 langspeelfilms, drie televisieseries en 40 kortfilms. Het thema 'mentale gezondheid' komt uitvoerig aan bod binnen die selectie. In Un beau matin van Mia Hansen-Løve speelt Léa Seydoux een jonge weduwe die zorg draagt voor haar vader die met een zeldzame vorm van dementie kampt. Coma van Bertrand Bonello zet de mentale gevolgen van de lockdown in de verf. Het Noorse film Sick of Myself van Kristoffer Borgli heeft een protagoniste die verkeerde pillen koopt. Het verwoestende effect van TikTok-filmpjes op tienermeisjes staat centraal in Sonne van Kurdwin Ayub. In de documentaire How to Save a Dead Friend portretteert Marusya Syroechkovskaya wat er misliep met haar aan drugs en drank verslaafde vriend.Het jaarlijkse Wetenschapscafé van UGent buigt zich tijdens Film Fest ook over de mentale gezondheid bij jongeren. Op 18 oktober kunnen festivalbezoekers in het Film Fest Café 'Wetenschapscafé Puberbreinen onder druk' meepikken. Bij een aankoop van een online ticket voor eender welke film op het festival kan u ervoor kiezen iets extra te betalen. Dat geld gaat naar OverKop, een organisatie met in elke Vlaamse provincie een OverKop-huis waar je als jongere van 12 tot 25 jaar binnen en buiten kan lopen, je ontspannen en op een veilige plek genieten van een luisterend oor. Je krijgt er desgewenst van professionele therapeutische hulp zonder een label erbij te krijgen. De humani corporis fabrica: meer medisch kan een film niet klinken. In deze high-tech update van het werk van Vesalius dissecteren de antropologen-filmmakers Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor de mens en de medische wereld. Heel erg actueel is ook Call Jane van Phyllis Nagy (de scenarist van het briljante Carol) ofschoon de film zich in de jaren '70 afspeelt. Call Jane vertelt over het gelijknamige collectief dat ervoor zorgde dat zwangere vrouwen toch hulp kregen bij abortus. Onze rondrit langs medisch getinte films eindigt bij twee Zuid-Koreaanse prenten. Madonna is zowel een medische thriller als een aanklacht tegen de Koreaanse samenleving waar onder andere de ziekenzorg de klassenverschillen laat exploderen. In Next Sohee kan een studente die in een callcenter klust de druk van haar werkgever niet meer aan. Beide films kaderen in de speciale focus die Film Fest Gent dit jaar op de Zuid-Koreaanse cinema legt.Film Fest brengt meer dan ooit generaties bij elkaar. Naar aanleiding van Generations On Tour zullen zowel 65-plussers die het Plus Parcours (van Roel van Bambost) volgen als jongeren naar het eerder genoemde Call Jane gaan kijken. Daarna bespreken de twee generaties samen de film in het Film Fest Café, waar trouwens dagelijks talks plaatsvinden. Film Fest 2022: vertier voor jong en oud gegarandeerd.