...

In het Duitsland van de Weimar Republiek componeerde Kurt Weill, vaak op teksten van Bertolt Brecht, muziek die de sociale en politieke bewustwording moest versterken. Ook voor Die sieben Todsünden schreef Brecht het libretto. Dit werk was andermaal een aanklacht tegen het kapitalisme. Anna, een meisje uit Louisiana, wordt op pad gestuurd om geld te zoeken, maar wordt op elke plek waar ze komt geconfronteerd met een van de zeven doodzonden. De emotionele Anna wil telkens aan de verleiding toegeven, maar haar alter ego, de praktische Anna, weet het hoofd koel te houden.Kurt Weill schreef een sentimentele en tegelijk humoristische score. De schitterende liederen, klinken oprecht en sarcastisch. Ze werden al vertolkt door de legendarische stemmen van Lotte Lenya tot Marianne Faithfull. In Brussel komt met Ute Lemper, alweer een icoon, dit repertoire tot leven wekken. Lemper heeft de uitstraling van Greta Garbo en Marlene Dietrich en vertolkingen van Kurt Weill behoren tot haar specialiteiten.Brussels Philharmonic koppelt Die sieben Todsünden van Weill, aan de Seven Last Words from the Cross van de Schotse componist James MacMillan. Zowel voor de uitvoerders als voor het publiek is deze cantate, waarin Christus' laatste woorden de rode draad vormen, een diepe emotionele ervaring. Bij elk woord van de gekruisigde staat MacMillan stil. Met deze bijzondere productie zorgt Brussels Philharmonic voor een indrukwekkende opening van het Klarafestival.