...

De kern van het Theaterfestival is een selectie van de meest belangwekkende theater- en dansvoorstellingen die in de loop van het voorafgaande jaar in België of Nederland gecreëerd werden. Op dat vlak stond de jury van zes professionelen ditmaal uiteraard voor een gigantische uitdaging. Vele producties werden het voorbije jaar uitgesteld of geannuleerd. In de praktijk kwamen enkel voorstellingen in aanmerking die tussen 1 juli en 28 oktober 2020 in première gingen. Daarna gingen de deuren van de theaters dicht. Uiteindelijk kwam de jury toch tot een selectie van tien livevoorstellingen, met als extraatje zes 'digitale bijzonderheden' die werden gekozen uit de vele alternatieve productie- en presentatiemanieren die de afgelopen maanden werden ontwikkeld. Een voorbeeld van dat laatste is de filmversie die Daniel Demoustier maakte van de voorstelling Yellow. The Sorrows of Belgium II: Rex van Luk Perceval en NTGent. Onder de livevoorstellingen bevindt zich werk van gereputeerde makers als Piano Works Debussy van Lisbeth Gruwez en Claire Chevallier; Het eind van het begin van het einde van Jetse Batelaan, Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel en hetpaleis; en Wachten op Godot, een enscenering van de klassieker van Samuel Beckett door Olympique Dramatique en Toneelhuis. Ook voorstellingen van minder gekende namen als Coloured Swan 3: Harriet's reMix van Moya Michael, Kosmonaut en KVS, en A Revue van Benjamin Abel Meirhaeghe en d e t h e a t e r m a k e r haalden de selectie. In de rand zijn er debatten, workshops en gesprekken, onder meer over theatererfgoed. Het TheaterFestival wordt geopend met een State of the Union door choreograaf en danser Jan Martens en een State of the Youth door de aanstormende talenten Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms, die recent afstudeerden aan KASK Gent.