Zondag opent BRAFA, de jaarlijkse kunsthoogmis in Brussel, zijn deuren. Uitschieter dit jaar is James Ensor van wie Samuel Vanhoegaerden Gallery uit Knokke in één klap 38 werken aanbiedt. "Toegegeven, ik ben verliefd op Ensor", zegt de galeriehouder die de schilderijen en tekeningen de voorbije jaren met passie verzameld heeft. De vraagprijs schommelt tussen 50.000 en 700.000 euro.
Met een geschiedenis die teruggaat tot 1956 is BRAFA een van de oudste en ook meest prestigieuze kunstbeurzen in Europa. De top van de Europese galeries tekent ook dit jaar present. Vele galeries sparen trouwens hun beste werken op om ze in primeur aan het selecte publiek in Brussel te kunnen aanbieden.
Dat is ook het geval met de collectie Ensors die Samuel Vanhoegaerden op de markt brengt. Ensor schilderde amper 850 werken waarvan de meeste ondertussen in musea over de hele wereld zitten. Het gebeurt dus zelden dat een werk van Ensor op de markt komt. Deze aanbieding van 13 schilderijen en 25 tekeningen wekt dan ook de belangstelling van verzamelaars over de hele wereld.
"Het belang van Ensor is de voorbije decennia alleen maar toegenomen", zegt Vanhoegaerden. "De voorbije jaren kreeg hij solotentoonstellingen in Moma New York, het Getty Museum in LA waar De Intrede van Christus in Brussel het uithangbord is, het Musée d'Orsay in Parijs, de Royal Academy in Londen... Vandaag wordt Ensor beschouwd als een van de belangrijkste figuren van de moderne kunst internationaal die de weg geëffend heeft voor het fauvisme, het symbolisme, het expressionisme, het surrealisme. De verzameling die wij aanbieden overspant de periode 1888 tot 1940, dat is omzeggens de hele carrière van Ensor. De kracht van Ensor is dat hij steeds modern en vooruitstrevend is gebleven, onafhankelijk van alle trends en '-ismen' die hem gepasseerd zijn doorheen zijn 65-jarige carrière."
Maar is het geen risico om zo'n hele verzameling tegelijk op de markt te gooien? "Neen, zeker niet", zegt Vanhoegaerden. "Hoe meer je kan tonen, hoe groter de impact. Ik verwacht belangstelling van musea, maar ook van Ensor-collectioneurs. Bovendien, ik hoef niet alles te verkopen. Braderen is geen optie. Als we enkele werken verkopen biedt dat trouwens de mogelijkheid om de verzameling in de toekomst verder uit breiden."
In de marge van BRAFA worden ook vijf stukken van de Berlijnse muur geveild voor het goede doel. De opbrengst gaat onder andere naar Kom op tegen Kanker en Hart voor Handicap. Wie wil deelnemen neme contact via info@brafa.be.
BRAFA, van 26 januari t/m 2 februari in Tour & Taxis, Brussel. Info: brafa.art
Bij de Ensor-tentoonstelling hoort ook een boekuitgave waaraan de Ensorexperts Herwig Todts, Patrick Florizoone en Susan M. Canning hun medewerking hebben verleend.
Met een geschiedenis die teruggaat tot 1956 is BRAFA een van de oudste en ook meest prestigieuze kunstbeurzen in Europa. De top van de Europese galeries tekent ook dit jaar present. Vele galeries sparen trouwens hun beste werken op om ze in primeur aan het selecte publiek in Brussel te kunnen aanbieden.Dat is ook het geval met de collectie Ensors die Samuel Vanhoegaerden op de markt brengt. Ensor schilderde amper 850 werken waarvan de meeste ondertussen in musea over de hele wereld zitten. Het gebeurt dus zelden dat een werk van Ensor op de markt komt. Deze aanbieding van 13 schilderijen en 25 tekeningen wekt dan ook de belangstelling van verzamelaars over de hele wereld."Het belang van Ensor is de voorbije decennia alleen maar toegenomen", zegt Vanhoegaerden. "De voorbije jaren kreeg hij solotentoonstellingen in Moma New York, het Getty Museum in LA waar De Intrede van Christus in Brussel het uithangbord is, het Musée d'Orsay in Parijs, de Royal Academy in Londen... Vandaag wordt Ensor beschouwd als een van de belangrijkste figuren van de moderne kunst internationaal die de weg geëffend heeft voor het fauvisme, het symbolisme, het expressionisme, het surrealisme. De verzameling die wij aanbieden overspant de periode 1888 tot 1940, dat is omzeggens de hele carrière van Ensor. De kracht van Ensor is dat hij steeds modern en vooruitstrevend is gebleven, onafhankelijk van alle trends en '-ismen' die hem gepasseerd zijn doorheen zijn 65-jarige carrière."Maar is het geen risico om zo'n hele verzameling tegelijk op de markt te gooien? "Neen, zeker niet", zegt Vanhoegaerden. "Hoe meer je kan tonen, hoe groter de impact. Ik verwacht belangstelling van musea, maar ook van Ensor-collectioneurs. Bovendien, ik hoef niet alles te verkopen. Braderen is geen optie. Als we enkele werken verkopen biedt dat trouwens de mogelijkheid om de verzameling in de toekomst verder uit breiden."In de marge van BRAFA worden ook vijf stukken van de Berlijnse muur geveild voor het goede doel. De opbrengst gaat onder andere naar Kom op tegen Kanker en Hart voor Handicap. Wie wil deelnemen neme contact via info@brafa.be.