Begin mei staat in Leuven een nieuwe art-meets-technology performance op het programma. Het Frascati Chamber Orchestra brengt op het Leuvense 'and& summit & festival 2018' de première van de hedendaagse opera Fausto.
Het eeuwenoude Faustverhaal ligt aan de basis van een nieuwe zogeheten Artificial Intelligence infused Opera. Componist is de Artificiële Intelligentieonderzoeker Luc Steels die een libretto van de Spaanse neurowetenschapper Oscar Vilaroya op muziek zette.
Mephisto in de cloud
Beide professoren vertalen hun onderzoeksveld naar de scène via het eeuwenoude Faustverhaal. Mephisto is ditmaal een virtuele softwarepersona die in de cloud leeft en verschijnt in de gedaante van een hiphopgangster. Fausto is een entrepreneur die bezig is met virtuele werelden en mind uploading. Zijn vriendin Margherita ontwikkelt apps. Ze gaat echter ten onder aan stress, pleegt zelfmoord en komt zo in het netwerk van Mephisto terecht. Ze wordt door hem ingezet als lokmiddel om ook Fausto's geest te kunnen uploaden.
Naast de actuele thematiek die in allerlei films al meermaals aan bod kwam, wordt in deze voorstelling ook technologie ingezet om de virtual reality te kunnen betreden. De muziek staat ten dienste van de emotie en is, als we de recensie naar aanleiding van de avant-première in de Morgen mogen geloven, "geen revolutie en dat mag je ook niet verwachten van twee mensen die zich tijdens de drukke werkuren reeds revolutionair horen te gedragen".
Toch is het fascinerend om te zien dat opera, een genre dat nog al te vaak als traditioneel bestempeld wordt, dankzij dit hersenprikkelende libretto over artificiële intelligentie een update krijgt. Het zijn kamerorkest Frascati en koor La Folia die onder leiding van Kris Stroobants het werk op de planken brengen met Steven Brooks als Fausto, Kamil Ben Hsaïn Lachiri als Mephisto, Anja Van Engeland als Margherita en Katrien Beuls als Aiutante.
Fausto op donderdag 3 mei om 20 uur in Aula Pieter De Somer (Leuven) -www.andleuven.com.
Wie ook deelneemt aan het and& summit & festival kan in de voormiddag een lezing en debat met prof. Luc Steels en dr. Oscar Vilaroya bijwonen.
Het eeuwenoude Faustverhaal ligt aan de basis van een nieuwe zogeheten Artificial Intelligence infused Opera. Componist is de Artificiële Intelligentieonderzoeker Luc Steels die een libretto van de Spaanse neurowetenschapper Oscar Vilaroya op muziek zette. Mephisto in de cloudBeide professoren vertalen hun onderzoeksveld naar de scène via het eeuwenoude Faustverhaal. Mephisto is ditmaal een virtuele softwarepersona die in de cloud leeft en verschijnt in de gedaante van een hiphopgangster. Fausto is een entrepreneur die bezig is met virtuele werelden en mind uploading. Zijn vriendin Margherita ontwikkelt apps. Ze gaat echter ten onder aan stress, pleegt zelfmoord en komt zo in het netwerk van Mephisto terecht. Ze wordt door hem ingezet als lokmiddel om ook Fausto's geest te kunnen uploaden. Naast de actuele thematiek die in allerlei films al meermaals aan bod kwam, wordt in deze voorstelling ook technologie ingezet om de virtual reality te kunnen betreden. De muziek staat ten dienste van de emotie en is, als we de recensie naar aanleiding van de avant-première in de Morgen mogen geloven, "geen revolutie en dat mag je ook niet verwachten van twee mensen die zich tijdens de drukke werkuren reeds revolutionair horen te gedragen". Toch is het fascinerend om te zien dat opera, een genre dat nog al te vaak als traditioneel bestempeld wordt, dankzij dit hersenprikkelende libretto over artificiële intelligentie een update krijgt. Het zijn kamerorkest Frascati en koor La Folia die onder leiding van Kris Stroobants het werk op de planken brengen met Steven Brooks als Fausto, Kamil Ben Hsaïn Lachiri als Mephisto, Anja Van Engeland als Margherita en Katrien Beuls als Aiutante.Fausto op donderdag 3 mei om 20 uur in Aula Pieter De Somer (Leuven) -www.andleuven.com.Wie ook deelneemt aan het and& summit & festival kan in de voormiddag een lezing en debat met prof. Luc Steels en dr. Oscar Vilaroya bijwonen.