...

Van thuis uit gepokt en gemazeld in de kunst, was Pieter Pareit een van de eerste 'ondernemers' in België die het belang inzag van het internet voor de kunstwereld.Inmiddels heeft ART-Gallery.be vier poten: een online verkoopsplatform waarmee alles gestart is, een galerie aan de Zeedijk in Knokke, een sectie kunstverhuur en - recentste aanwinst - een online kunstveilingplatform. "Als kind werd ik vaak door mijn ouders meegetroond naar tentoonstellingen in het hele land, dat laat sporen na", lacht Pieter Pareit, de Roeselaarse oprichter en zaakvoerder van ART-Gallery.be. "Als IT-jonkie timmerde ik 's nachts met een primitieve computer het kunstplatform ART-Gallery.be in mekaar. De domeinnaam was zelfs niet eens bezet, beeldt je in... Ik ben gestart met zes grafische werken van Panamarenko die ik toendertijd voor een habbekrats gekocht had." Inmiddels beschikt ART-Gallery.be - ruw geschat - over zo'n 4.000 werken, hoofdzakelijk schilderijen en grafisch werk, die bewaard worden in een depot in Meulebeke. Naast een aantal gerenommeerde internationale kunstenaars, is zowat de hele hedendaagse Belgische kunstscene vertegenwoordigd: Pierre Alechinsky, Jan Fabre, Luc Tuymans, Rinus Van de Velde, Michaël Borremans, Koen Van Mechelen... naast gevestigde waarden van vorige generaties zoals Pol Mara, Magritte & Delvaux en in het bijzonder Raveel en Panamarenko, twee kunstenaars met wie de galerie een speciale band heeft.Dit jaar stelde de galerie nog werk van de in het voorjaar overleden Panamarenko tentoon ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de kunstenaar. Voor 2021 staat een bijzondere expo op de agenda voor Roger Raveel die volgend jaar 100 zou geworden zijn. Maar er is meer. Pieter Pareit schuift op het puntje van zijn stoel als we het thema street art aansnijden. Behoudens werk van Keith Haring, Panamarenko, Alechinsky valt immers in de galerie in Knokke de sterke aanwezigheid van een generatie jongere kunstenaars op, namen die in het buitenland al meer weerklank hebben dan in eigen land. Zo zien we vooral werk van selfmade artist Klaas Vanderperren en van Joachim en Oli-B, beiden gestart met graffiti en street art om dan over te schakelen naar het reguliere kunstcircuit. "Normaal zie je hier ook kunstwerken van de Antwerpse kunstenaar Steve Locatelli maar zijn werk is momenteel totaal uitverkocht", zegt Pareit. "Ja, het gaat hard. Ons probleem is niet het werk verkopen, maar wel voldoende werk in voorraad hebben. Wij kopen aan bij kunstenaars zelf, maar ook bij particuliere verzamelaars en veilinghuizen." Gemeenschappelijke noemer van de vier geciteerde kunstenaars is 'kleur', kleur in overvloed, bij Oli-B in een abstracte vormentaal, bij Joachim meer expressionistisch, terwijl Vanderperren zich aan Cobra laaft en Locatelli gefascineerd is door de menselijke schedel als metafoor voor de vergankelijkheid van het leven. Interessant werk dat via ART-Gallery.be en buitenlandse galeries opgenomen wordt in tal van tentoonstellingsprojecten en stilaan zijn weg vindt naar de musea. Vele kunstwerken vinden een koper via kunstverhuur. "Vaak leidt kunstverhuur tot een aankoop. De huurprijs die betaald werd voor 1 jaar wordt dan in mindering gebracht van de aankoopprijs", zegt Pieter Pareit. "Dankzij ons online platform en onze domeinnaam hebben we enorm veel respons." De IT'er in Pareit komt nu weer boven. We surfen even mee. "Per dag hebben we rond de 3500 bezoeken van over de hele wereld. Zie de kaart: alleen het grootste deel van Afrika, Groenland en de Indonesische eilanden zijn nog blank. Meten is weten! Zo kan je ook zien in welke landen we het meest aangeklikt worden: in volgorde zijn dat België, Nederland, Frankrijk, USA, Duitsland... En je kan ook zien welke van onze kunstenaars meest in trek zijn: 1. Panamarenko, 2. Roger Raveel, 3. Pierre Alechinsky, 4. Luc Tuymans en verder Banksy, Herman Brood... U ziet ook dat onze jongere kunstenaars en street artists plaats nemen in de top 20 en top 30." Street artists on canvas, het klinkt als een contradictio in terminis. "En dat is het ook", zegt Pieter Pareit. "Dat is tevens het bewijs dat de scheidingslijn tussen street art en hedendaagse kunst wel heel dun geworden is." Dat was eigenlijk al zo in de jaren 1980 met figuren als Keith Haring en Jean-Michel Basquiat die vanuit sociaal oogpunt kunst op de straat wilden brengen, maar uiteindelijk ook ingekapseld werden in het circuit van musea en veilinghuizen. Kunst hoeft overigens niet noodzakelijk duur te zijn. "Wij hebben werk in de aanbieding van 100 euro tot 350.000 euro, dat is de prijs voor een beeldhouwwerk van de bekende Franse hedendaagse sculpteur Bernar Venet." Voor ieders beurs wat wils. Ook kunstverhuur heeft in zekere mate bijgedragen tot de 'democratisering' van de kunstmarkt. Op die manier werd het namelijk mogelijk, voor jonge gezinnen bijvoorbeeld, om voor een bescheiden maandelijks bedrag een kunstwerk van waarde in huis te halen. Na een snelle opkomst in de jaren 1980 en 90 kende het fenomeen een terugval, maar het gaat nu weer bergop. "Onze huurformule is op maandbasis met een maximale huurtermijn van 1 jaar. Tijdens deze periode kan het kunstwerk aangekocht worden met het betaalde huurgeld in mindering", zegt Pieter Pareit. "Kunst uitlenen voor bedrijfsevents doen we normaal niet. Onze klanten zijn privé-kunstliefhebbers maar ook bedrijven. Sommigen houden van afwisseling, de meeste klanten huren een werk met in het achterhoofd het aan te kopen, en willen vooral ervaren hoe het past in hun interieur. Wij maken een simulatie, zorgen voor het vervoer, wij hangen het werk aan de muur en zorgen voor de verzekering. Sculpturen worden makkelijker beschadigd dan een schilderij dat aan de muur hangt, en daarom zijn we daar grotendeels van afgestapt. En ja hoor, onder onze klanten zitten heel wat artsen die kunstwerken huren of aanschaffen voor hun praktijkruimte of hun privéwoonst. De meeste klanten weten ons te vinden via mond-aan-mondreclame. En dat beschouwen wij als een compliment."