Wanneer je het AZ Sint-Maarten binnenkomt, valt meteen op het gelijkvloers het indrukwekkende werk op dat Anne Mariën geschonken heeft aan het ziekenhuis. Het heet Eternity/Eeuwigheid, en vormt een mooie prelude op de expositie in de galerie op de eerste verdieping waar het ziekenhuis wisselende tentoonstelling organiseert. Eens de trappen op word je getroffen door een explosie van kleuren die toch enige vreugde in het ziekenhuis brengt in deze moeilijke tijden. De thema's van haar werk wortelen in de natuur, zee, zand, zon en golven als een tsunami van Hokusai. Soms abstract, vaak schijnbaar abstract. "Het stelt voor wat je er zelf in ziet. Wat ik denk doet er niet toe", is de stelregel van de kunstenares.

Anne Mariën exposeert in de galerie van het AZ Sint-Maarten in Mechelen., JERRY DE BRIE
Anne Mariën exposeert in de galerie van het AZ Sint-Maarten in Mechelen. © JERRY DE BRIE

Helemaal links in de galerie, waar het licht via het raam binnenvalt, hangt haar magnum opus (letterlijk en figuurlijk), 14 meter breed, 2 meter hoog, bestaande uit elf in elkaar overvloeiende schilderijen die één geheel vormen en waarin de vier elementen water-vuur-lucht-aarde samenkomen. Titel: Het Ontstaan, gebaseerd op The Big Bang-theorie van Stephen Hawking, geschilderd in 2016. Een werk van museale kwaliteit! "Het was mijn afstudeerwerk aan de Academie, maar door zijn gigantische afmetingen kon het daar niet tentoongesteld worden", zegt Anne Mariën. "Hier komt het uitstekend tot zijn recht."

Bezieler Frans Croes

Anne Mariën is als kunstenaar een laatbloeier. Tijdens haar opleiding verpleegkunde volgde ze stage in het Imelda ziekenhuis Bonheiden, Sint-Jozef ziekenhuis en het O.L.V. Gasthuis in Mechelen op verschillende afdelingen en op de psychiatrie in Duffel. Nadien werkte ze op Intensive Care in het Imeldaziekenhuis.

"Maar toen ons derde kind geboren werd, werd het moeilijk om het gezin te combineren met de onregelmatige uren en nachtdiensten, en ben ik mee ingestapt in het houtbedrijf van mijn man", klinkt het. Zin om iets artistieks te doen was er wel, maar de stap naar de academie was te groot. "Tot mijn man toevallig een berichtje in de krant zag dat de bekende kunstenaar Frans Croes op zijn atelier workshops schilderen organiseerde." Anne Mariën trok haar stoute schoenen aan en schreef zich in.

Frans Croes was in de jaren 1960-70 de bezieler van de Mechelse Provo-beweging en had zich nadien teruggetrokken op de idyllische plek het Zennegat, waar de Leuvense vaart en de Zenne samenvloeien, om zich aan de kunst te wijden. Anne Mariën: "In de eerste les kreeg ik een plakboek met foto's van kunstwerken die ik moest doorbladeren, gevolgd door een kwartiertje muziek om wat ik gezien had te laten binnendringen en inspiratie op te doen. Het moet uit jezelf komen, zei Frans. Pas dan mocht ik met tekenen beginnen met een vet en een zacht potlood. Ik mocht niet meteen beginnen schilderen van mijn leermeester, maar van mijn man en mijn kinderen kreeg ik voor mijn verjaardag 3 doeken en 4 kleuren verf. Zo maakte ik mijn allereerste schilderij, een triptiek eigenlijk." De kleuren spatten van het werk af dat de titel Orgasme kreeg...

In haar atelier in Muizen., JERRY DE BRIE
In haar atelier in Muizen. © JERRY DE BRIE

Twee jaar lang volgde Anne intensief de cursussen bij Frans Croes. De beide kunstenaars hebben alvast dat gemeen dat de natuur en de zon als levenskracht een belangrijk thema is in hun werk. Anne ontwikkelde al gauw een eigen stijl, heviger van emotie dan het meer etherische en spirituele werk van haar leermeester. Maar Frans werd ziek en raadde Anne aan om de stap te zetten naar de Academie. "Waar ik ondertussen al zo'n 20 jaar aan de slag ben."

Het mysterie van het leven

Anne Mariën ontvangt ons in haar atelier, vlak bij het dierenpark Planckendael in Muizen bij Mechelen. Het licht stroomt er binnen zodat de kleuren helemaal tot leven komen. Verfspatten op de vloer, schilderijen tegen muren opgestapeld, maar toch heerst er een zekere rust, een orde in de chaos. Hier en daar liggen ook muziekpartituren: Anne zingt in een koor. Knoestige houten objecten brengen de natuur naar binnen, het werk van haar man Bert. Kunst en natuur zijn in harmonie in dit artistieke tuinhuis. We zien ook werk van vroeger, eerder surrealistische landschappen. En ook een werk van haar leermeester Frans Croes met een zon die uit de zee komt of naar de zee terugkeert. Het eeuwige ritme van het leven.

Haar favoriere kunstenaar? "Bill Viola", zegt Anne Mariën zonder aarzelen. "Hoe hij oerkrachten als water en vuur in zijn kunst integreert. Dat spreekt mij enorm aan, dat inspireert me ook."

Het mysterie van het leven, dat is het centrale thema in het oeuvre van Anne Mariën. Haar dochter, Griet Leysen, is daar in zekere zin ook mee bezig, maar dan als anesthesist in AZ Monica. Haar schoonzonen ook, Jan Gysen is uroloog in ZNA, Peter Schotte is huisarts in Mechelen. Geneeskunde en (genees-)kunst verenigd in één familie. Waar Anne een enorme fascinatie voor heeft, dat druipt van haar schilderijen af, is het mysterie van het leven, het ontstaan van leven, de bevruchting, de oerknal, en dat verbeeldt zij door middel van een extravagant kleurenpalet.

In het congrescentrum BluePoint in Antwerpen hangen 28 schilderijen van haar hand, kunstverhuurbedrijf Bernice heeft haar werk ook ontdekt, aanbiedingen voor tentoonstellingen komen binnen, een galerie uit Madrid wil haar werk exposeren, maar dat project staat vanwege corona even on hold. Maar vorige week is Anne, als ex-verpleegkundige en als vrijwilliger, in de Nekkerhal begonnen met vaccinaties toedienen.

Wanneer je het AZ Sint-Maarten binnenkomt, valt meteen op het gelijkvloers het indrukwekkende werk op dat Anne Mariën geschonken heeft aan het ziekenhuis. Het heet Eternity/Eeuwigheid, en vormt een mooie prelude op de expositie in de galerie op de eerste verdieping waar het ziekenhuis wisselende tentoonstelling organiseert. Eens de trappen op word je getroffen door een explosie van kleuren die toch enige vreugde in het ziekenhuis brengt in deze moeilijke tijden. De thema's van haar werk wortelen in de natuur, zee, zand, zon en golven als een tsunami van Hokusai. Soms abstract, vaak schijnbaar abstract. "Het stelt voor wat je er zelf in ziet. Wat ik denk doet er niet toe", is de stelregel van de kunstenares. Helemaal links in de galerie, waar het licht via het raam binnenvalt, hangt haar magnum opus (letterlijk en figuurlijk), 14 meter breed, 2 meter hoog, bestaande uit elf in elkaar overvloeiende schilderijen die één geheel vormen en waarin de vier elementen water-vuur-lucht-aarde samenkomen. Titel: Het Ontstaan, gebaseerd op The Big Bang-theorie van Stephen Hawking, geschilderd in 2016. Een werk van museale kwaliteit! "Het was mijn afstudeerwerk aan de Academie, maar door zijn gigantische afmetingen kon het daar niet tentoongesteld worden", zegt Anne Mariën. "Hier komt het uitstekend tot zijn recht." Anne Mariën is als kunstenaar een laatbloeier. Tijdens haar opleiding verpleegkunde volgde ze stage in het Imelda ziekenhuis Bonheiden, Sint-Jozef ziekenhuis en het O.L.V. Gasthuis in Mechelen op verschillende afdelingen en op de psychiatrie in Duffel. Nadien werkte ze op Intensive Care in het Imeldaziekenhuis."Maar toen ons derde kind geboren werd, werd het moeilijk om het gezin te combineren met de onregelmatige uren en nachtdiensten, en ben ik mee ingestapt in het houtbedrijf van mijn man", klinkt het. Zin om iets artistieks te doen was er wel, maar de stap naar de academie was te groot. "Tot mijn man toevallig een berichtje in de krant zag dat de bekende kunstenaar Frans Croes op zijn atelier workshops schilderen organiseerde." Anne Mariën trok haar stoute schoenen aan en schreef zich in. Frans Croes was in de jaren 1960-70 de bezieler van de Mechelse Provo-beweging en had zich nadien teruggetrokken op de idyllische plek het Zennegat, waar de Leuvense vaart en de Zenne samenvloeien, om zich aan de kunst te wijden. Anne Mariën: "In de eerste les kreeg ik een plakboek met foto's van kunstwerken die ik moest doorbladeren, gevolgd door een kwartiertje muziek om wat ik gezien had te laten binnendringen en inspiratie op te doen. Het moet uit jezelf komen, zei Frans. Pas dan mocht ik met tekenen beginnen met een vet en een zacht potlood. Ik mocht niet meteen beginnen schilderen van mijn leermeester, maar van mijn man en mijn kinderen kreeg ik voor mijn verjaardag 3 doeken en 4 kleuren verf. Zo maakte ik mijn allereerste schilderij, een triptiek eigenlijk." De kleuren spatten van het werk af dat de titel Orgasme kreeg...Twee jaar lang volgde Anne intensief de cursussen bij Frans Croes. De beide kunstenaars hebben alvast dat gemeen dat de natuur en de zon als levenskracht een belangrijk thema is in hun werk. Anne ontwikkelde al gauw een eigen stijl, heviger van emotie dan het meer etherische en spirituele werk van haar leermeester. Maar Frans werd ziek en raadde Anne aan om de stap te zetten naar de Academie. "Waar ik ondertussen al zo'n 20 jaar aan de slag ben." Anne Mariën ontvangt ons in haar atelier, vlak bij het dierenpark Planckendael in Muizen bij Mechelen. Het licht stroomt er binnen zodat de kleuren helemaal tot leven komen. Verfspatten op de vloer, schilderijen tegen muren opgestapeld, maar toch heerst er een zekere rust, een orde in de chaos. Hier en daar liggen ook muziekpartituren: Anne zingt in een koor. Knoestige houten objecten brengen de natuur naar binnen, het werk van haar man Bert. Kunst en natuur zijn in harmonie in dit artistieke tuinhuis. We zien ook werk van vroeger, eerder surrealistische landschappen. En ook een werk van haar leermeester Frans Croes met een zon die uit de zee komt of naar de zee terugkeert. Het eeuwige ritme van het leven. Haar favoriere kunstenaar? "Bill Viola", zegt Anne Mariën zonder aarzelen. "Hoe hij oerkrachten als water en vuur in zijn kunst integreert. Dat spreekt mij enorm aan, dat inspireert me ook." Het mysterie van het leven, dat is het centrale thema in het oeuvre van Anne Mariën. Haar dochter, Griet Leysen, is daar in zekere zin ook mee bezig, maar dan als anesthesist in AZ Monica. Haar schoonzonen ook, Jan Gysen is uroloog in ZNA, Peter Schotte is huisarts in Mechelen. Geneeskunde en (genees-)kunst verenigd in één familie. Waar Anne een enorme fascinatie voor heeft, dat druipt van haar schilderijen af, is het mysterie van het leven, het ontstaan van leven, de bevruchting, de oerknal, en dat verbeeldt zij door middel van een extravagant kleurenpalet. In het congrescentrum BluePoint in Antwerpen hangen 28 schilderijen van haar hand, kunstverhuurbedrijf Bernice heeft haar werk ook ontdekt, aanbiedingen voor tentoonstellingen komen binnen, een galerie uit Madrid wil haar werk exposeren, maar dat project staat vanwege corona even on hold. Maar vorige week is Anne, als ex-verpleegkundige en als vrijwilliger, in de Nekkerhal begonnen met vaccinaties toedienen.