Hoog bezoek uit de pianistenwereld deze week: de Frans-Georgische pianiste Khatia Buniatishvili is te gast bij het Nationaal Orkest van België. In een Scandinavisch programma dat het orkest onder leiding van de Deense dirigent Michael Schoenwandt uitvoert, verwachten we een vurige vertolking van het pianoconcerto in a van Edvard Grieg.
In 2017 kon tv-kijkend Vlaanderen uitgebreid kennismaken met dit pianoconcerto dat Thomas Vanderveken in de vingers probeerde te krijgen voor het programma Thomas speelt het hard. Tijdens de voorbereiding ging hij onder meer raad vragen aan Khatia Buniatishvili.
Deze pianiste werd in 1987 in Georgië geboren en woont sinds 2011 in Parijs. Haar eerste concert gaf ze met het orkest van Tbilisi toen ze amper zes was. Ondertussen speelde ze met gerenommeerde orkesten op beroemde plekken als Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, Grand Theatre Shanghai, Suntory Hall Tokio... Ze mocht al verschillende prestigieuze prijzen in ontvangst nemen. Martha Argerich roemt haar fabelachtige muzikaliteit en virtuositeit en met Gidon Kremer, die haar als een van de grootste jonge talenten beschouwt, betrad ze als kamermuziekpartner al meermaals het podium. Op discografisch vlak debuteerde Khatia Buniatishvili in 2011 met een Liszt-cd en haar jongste opname verscheen afgelopen zomer. Die Schubert-cd is opnieuw een voltreffer waarop de pianist haar persoonlijkheid, kennis, techniek en verbeelding meesterlijk weet te verenigen.
De komende dagen brengt ze het pianoconcerto van Edvard Grieg twee keer in Bozar Brussel en een keer bij het Cultuurcentrum Hasselt. Dat lyrische pianoconcerto dat destijds meteen de goedkeuring van grootmeester Franz Liszt kreeg, wordt telkens omarmd door de Karelia Suite van Jean Sibelius en de vierde symfonie, het onuitblusbare van Carl Nielsen. De ietwat vreemde ondertitel verwijst naar de gevolgen van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Nielsen doelt met zijn symfonie op de "elementaire wil om te leven". Een onuitblusbaar streven dus om door te gaan en ondanks alles proberen de utopie te bereiken. Het is deze oerkracht die zijn muziek voortstuwt en een lichtpunt biedt in donkere tijden.
Tijdens het eerste concert in Brussel wordt het concertprogramma aangevuld door het vermaarde Finse Kamus Quartet. Zij brengen Scandinavische kwartetmuziek van Wilhelm Stenhammar en Aulis Sallinen. Deze laatste baseerde zijn kwartet Some aspects of Peltoniemi Hintrik's Funeral March op een populair Zweeds thema, en stelde zich als doel het publiek warm te maken voor dissonante klanken.
Khatia Buniatishvili en het Nationaal Orkest van België op vrijdag 18 oktober om 19 uur, zondag 20 oktober om 15 uur bij Bozar in Brussel- www.bozar.be
Zaterdag 19 oktober om 20 uur in CC Hasselt - www.cchasselt.be
In 2017 kon tv-kijkend Vlaanderen uitgebreid kennismaken met dit pianoconcerto dat Thomas Vanderveken in de vingers probeerde te krijgen voor het programma Thomas speelt het hard. Tijdens de voorbereiding ging hij onder meer raad vragen aan Khatia Buniatishvili. Deze pianiste werd in 1987 in Georgië geboren en woont sinds 2011 in Parijs. Haar eerste concert gaf ze met het orkest van Tbilisi toen ze amper zes was. Ondertussen speelde ze met gerenommeerde orkesten op beroemde plekken als Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, Grand Theatre Shanghai, Suntory Hall Tokio... Ze mocht al verschillende prestigieuze prijzen in ontvangst nemen. Martha Argerich roemt haar fabelachtige muzikaliteit en virtuositeit en met Gidon Kremer, die haar als een van de grootste jonge talenten beschouwt, betrad ze als kamermuziekpartner al meermaals het podium. Op discografisch vlak debuteerde Khatia Buniatishvili in 2011 met een Liszt-cd en haar jongste opname verscheen afgelopen zomer. Die Schubert-cd is opnieuw een voltreffer waarop de pianist haar persoonlijkheid, kennis, techniek en verbeelding meesterlijk weet te verenigen.De komende dagen brengt ze het pianoconcerto van Edvard Grieg twee keer in Bozar Brussel en een keer bij het Cultuurcentrum Hasselt. Dat lyrische pianoconcerto dat destijds meteen de goedkeuring van grootmeester Franz Liszt kreeg, wordt telkens omarmd door de Karelia Suite van Jean Sibelius en de vierde symfonie, het onuitblusbare van Carl Nielsen. De ietwat vreemde ondertitel verwijst naar de gevolgen van de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog. Nielsen doelt met zijn symfonie op de "elementaire wil om te leven". Een onuitblusbaar streven dus om door te gaan en ondanks alles proberen de utopie te bereiken. Het is deze oerkracht die zijn muziek voortstuwt en een lichtpunt biedt in donkere tijden. Tijdens het eerste concert in Brussel wordt het concertprogramma aangevuld door het vermaarde Finse Kamus Quartet. Zij brengen Scandinavische kwartetmuziek van Wilhelm Stenhammar en Aulis Sallinen. Deze laatste baseerde zijn kwartet Some aspects of Peltoniemi Hintrik's Funeral March op een populair Zweeds thema, en stelde zich als doel het publiek warm te maken voor dissonante klanken.Khatia Buniatishvili en het Nationaal Orkest van België op vrijdag 18 oktober om 19 uur, zondag 20 oktober om 15 uur bij Bozar in Brussel- www.bozar.beZaterdag 19 oktober om 20 uur in CC Hasselt - www.cchasselt.be