In DeSingel loopt de komende dagen een festival met concerten en een symposium rond de mythe van Orpheus en Eurydice. Dit bekende liefdespaar, het noodlot dat hen trof en de inspanningen die Orpheus deed om zijn geliefde terug te winnen, zijn al vele eeuwen een belangrijke inspiratiebron. Zowel in de beeldende kunst, literatuur, muziek als de opera leverde het verhaal onsterfelijke werken op.
...
Op donderdag 21 oktober brengt René Jacobs de Orpheus van Georg Philipp Telemann. In 1994 herontdekte deze dirigent deze Orfeo-opera uit 1726 waar, in een alternatieve versie, Eurydice uit jaloezie vermoord wordt door Orasia, de koningin van Thracië. Dankzij zijn sprankelende en dramatisch overtuigende interpretatie, die ook op cd verscheen, maakte René Jacobs veel indruk met die vergeten parel. Voor deze opera die destijds in Hamburg in première ging, gebruikte Telemann in het libretto naast Duits, ook Frans en Italiaans en hij refereert ook aan die diverse nationale muziekstijlen. René Jacobs herneemt dit werk, met een knipoog naar de Europese gedachte, nu met B'Rock en Vocal Consort. Een volgende gast in dit Mythos-festival is de schitterende tenor Julian Prégardien en het ensemble Teatro del Mondo die aan de hand van liederen, madrigalen en aria's het beroemde verhaal van Orpheus en Eurydice vertellen. Naast fragmenten uit de vroege Orfeo-versies van Peri en Caccini, komt uiteraard ook een fragment uit Monteverdi's L'Orfeo aan bod.Maar Prégardien brengt ook veel minder bekend repertoire, van Robert Johnson en Henry Purcell, bijvoorbeeld, of Italiaanse aria's van Antonio Draghi en Francesco Rasi. Aan de hand van deze muzikale fragmenten uit Italië, Duitsland en Engeland uit de zeventiende eeuw wordt het hele verhaal van Orfeo verteld, vanaf het liefdesgeluk, over de dood van Eurydice, de tocht naar de onderwereld, de onfortuinlijke terugkeer en tot slot een droevige en poëtische nabeschouwing op de tragische afloop. De Duitse dirigent Andreas Küppers leidt zijn ensemble Teatro del Mondo waarin strijkers, blokfluiten en een kleurrijk en gevarieerd basso continuo ingezet worden om het drama en de emoties genuanceerd te kunnen verklanken. Het opera-orkest van Opera Ballet Vlaanderen brengt op zaterdag onder leiding van Alejo Pérez een 21ste-eeuwse versie van hetzelfde verhaal het festival binnen. De Italiaanse componist Salvatore Sciarrino raakte geïnspireerd door een gedicht van Rainer Maria Rilke. Daarin wordt de hoofdrol door een geëmancipeerde Eurydice opgeëist. De herrezen Eurydice is hier slechts een schim van de vroegere geliefde en Orpheus' magische kunsten zijn definitief uitgespeeld. Eurydice behoort Orpheus niet meer toe. Ze neemt het heft zelf in handen en keert vrijwillig naar de onderwereld terug. Sciarrino's monodrama uit 2015 geeft een stem aan Eurydice (Aphrodite Patoulidou in deze uitvoering), en niet Orpheus. De componist presenteert met deze dramatische intense evocatie een hypergeraffineerde partituur die een uitzonderlijk rijk klankuniversum oproept. Op zaterdag 23 oktober wordt ook een symposium gewijd aan het Orpheus en Eurydice-thema. Het gaat die dag over wat mythes nog betekenen in een wereld als de onze. Voorstellingen van de onderwereld worden onder de loep genomen en zo wordt ook bekeken hoe deze beroemde mythe in de beeldende kunst voortleeft.