...

Het onderzoek richtte zich op 8.192 mensen, tussen de 10 en 69 jaar oud, die hadden meegedaan aan een loterij in Japan tijdens de COVID-19 pandemie. Er was op dat moment wereldwijd een tekort aan spelcomputers, doordat grote productiefaciliteiten in China hun deuren moesten sluiten als gevolg van de strenge quarantaineregels in het land. Om de spelcomputers op een zo eerlijk mogelijke manier te verkopen bedachten winkeliers in Japan een loterijsysteem.Voor de studie werden door onderzoekers in totaal vijf enquêterondes naar de deelnemers van de loterij verstuurd waarin werd gevraagd naar hun levenstevredenheid en mentale welzijn. Deelnemers werd ook gevraagd of ze de afgelopen 30 dagen videogames hadden gespeeld en zo ja, hoe lang.Afname psychologische stressUit de resultaten van het onderzoek bleek dat deelnemers die de kans kregen om een nieuwe spelcomputer te kopen, een afname ervoeren in hun psychologische stress en hun levenstevredenheid zagen toenemen.Ook de hoeveelheid uren die per dag werden besteed aan gamen bleek uit te maken. Een extra uur per dag leidde tot een verdere verbetering van de mentale gezondheid. Deze positieve effecten namen echter af bij spelers die meer dan drie uur per dag speelden.Geestelijke gezondheid"De bevindingen zijn een eerste stap in de richting van het aantonen van een causaal verband tussen gamen en de voordelen voor de geestelijke gezondheid", zegt Andrew Przybylski, verbonden aan de Universiteit van Oxford, tegen het magazine Nature. "De studie geeft een voorbeeld dat gameonderzoekers over de hele wereld op de voet zouden moeten volgen".Wel merkt hij op dat de negatieve aspecten van de covidpandemie de voordelen van gamen mogelijk hebben versterkt. "De geestelijke gezondheid van veel mensen zat op een dieptepunt en door de lockdown waren er naast gamen een stuk minder activiteiten die je kon ondernemen. Het effect van gamen op het mentale welzijn moet dus ook buiten deze situatie worden getest", zegt hij.